کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه، گفت: نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري دانش آموزان داشته باشد.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه، گفت: نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري دانش آموزان داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه؛ مرضیه کامران در این زمینه تصریح کرد: در شرايط ناشتایی كوتاه مدت معمولاً سطح گلوكز خون به نحوي تنظيم مي شود كه به عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد، به دليل افت قند خون، مغز قادر به فعاليت طبيعي خود نيست و در نتيجه يادگيري و تمركز حواس مختل مي شود.
وی ادامه داد: هم چنین در دانش آموزاني كه صبحانه نمي خورند قند خون افت می کند و در نتيجه در وعده ناهار به علت گرسنگي و اشتهاي زياد، غذاي بيشتري خورده مي شود كه در نهايت اضافه وزن و چاقي را به دنبال دارد.
کامران افزود: براي اينكه دانش آموزان اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند، بايد شام را در ساعات ابتداي شب صرف كنند و حتي الامكان شبها در ساعت معين بخوابند تا صبحها بتوانند زودتر بيدار شوند و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند.
وی اذعان داشت: اگر والدين صبحانه را به عنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشينند، خود مشوق دانش آموزان براي صرف صبحانه خواهند بود، والدين بايد سحرخيزي، ورزش و نرمش صبحگاهي و خوردن صبحانه در محيط گرم خانواده را به كودكان خود بياموزند.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در پایان خاطر نشان کرد: غذاهايي مثل فرني، شيربرنج، حليم و عدسي و یا نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگي، نان و كره و مربا، نان و كره و عسل، نان و كره و خرما، همراه با يك ليوان شير، يك صبحانه سالم و مغذي براي دانش آموزان به شمار مي روند.9-142